Journalists have uncovered how a Russian holding company finances publications in Baltic countries " />

How pro-Russian media are managed and financed abroad

Journalists have uncovered how a Russian holding company finances publications in Baltic countries

The original article (in Russian) can be found here.

BuzzFeed News, Estonian Postimees and Latvian Re:Baltica have uncovered a scheme through which the Russian media holding company Rossiya Segodnya has secretly been financing allegedly independent publications in Baltic countries.

These publications were ordered to cover certain topics and received ready-made content which they had to publish.

Funds transferred through third-party countries

In order to finance these pro-Russian sites in the Baltic countries, separate companies were registered and set up, allowing funds to be transferred from third-party countries. Documents and correspondence which proves the link between the sites and the Kremlin was made available to journalists thanks to Estonia’s laws on the freedom of dissemination of information.

The documents made for the foundation of a criminal case against the key executor of Moscow’s instructions in Estonia, Aleksandr Kornilov, who was accused of tax evasion.

The diagram above shows how capital initially flowed from Rossiya Segodnya to two other entities: one Russian publication called Mosckovskie Novosti, and a company based out of Cyprus called Barsolina Ventures. These companies then sent money on to the Netherlands and Serbia, with the ultimate aim of filling the coffers of Altmedia in Estonia, Sia Baltnews in Latvia, Eurasian Media Laboratory in Lithuania and Ria Novosti in Ukraine.

Orders regarding what topics were to be covered were received via Skype. The publications then had to report on the materials they published. Moreover, the publications purchased traffic and comments from Russian ‘troll factories’ in order to boost their readership statistics.

All the sites had one name – Baltnews

The sites had different domain names and were similar to each other in design. Al of them appeared on the same day and published more or less identical articles at the same time. The Russian-language populations of these countries thought that these sites were independent publications.

screenshot: postimees.ee

The above screenshot taken from postimees.ee shows how all three websites published more or less the same article at the same time. The article featured claims that Americans do not believe that the police are a guarantee of safety. The wording in each article differs only slightly.

The sites had to publish between 70 and 500 short articles per month. They also had to publish from 10 to 50 analytical articles, essays or narratives per month. Every article needed comments from at least two experts in a related field.

Monthly financing and daily commands

The Skype correspondence which the journalists received only mentions how Baltnews in Estonia works. The publication was funded by a company called Media Capital Holding BV and registered in the Netherlands. Investigators concluded that the publications in Lithuania and Latvia must work on the same principles.

Infographic: Lote Larmane, Rebaltica.lv. English version: JAMnews
Skype conversation logs show that Kornilov received daily instructions and monthly funding from Moscow. In response, he had to send a complete report on articles that came out per month. Moreover, he manipulated the numbers concerning how many readers the sites under his supervision enjoyed in his reports.

Kornilov and his assistant and friend Aleksandr Dorofeev bought ‘clicks’ in order to make it appear as if the number of visitors to Baltnews’ websites was larger than they actually were.

The correspondence that the journalists received indicated that one million views cost 10,990 Russian roubles [about USD 160]. Over the course of several months, the site owners made several such orders. Moreover, they bought comments for nine roubles [13 cents] per comment.

In the correspondence dated 25 May 2016, there is a list of 11 topics for various media sites which was presented by Aleksandr Svyazin, a representative of Rossiya Segodnya. Apart from the Baltic publications, the foreign branches of Russia-based news website Sputnik were also mentioned.

The aim of Baltnews and other similar websites was to create and disseminate pro-Russian content.

Although the investigation concerning the countries mentioned above has local implications, it allows one to see the schemes by which the financing of pro-Russian media in other countries, where it is important for the Kremlin to have agents of influence, is carried out. In addition to the financial flows, the implicit management, imposition of topics and boosting of readership of such websites are also an issue.

Facebook Comments

More on JAMnews